Můžu v průběhu komunikace ke svému klientovi změnit typ komunikace, aniž by mi klient přestal rozumět nebo abych musela dělat rebranding? Můžu!
Stačí, když stále mluvím na klienta řečí jeho kmene, ale ukazuju mu další a nové možnosti.
A samozřejmě, že mi může vzniknout nová cílovka a na tu právě chci mluvit. Což je ta jednodušší varianta.
To přesně se stalo mně!
Poslední 3-4 roky v onlinu jsem komunikovala jako Rebel/Tvůrce nebo jako Rebel/Šašek.
Nechytáš se?
Na vysvětlení:
Existují brandové archetypy, které zcela běžně využívají velké firmy ke komunikaci ke svým klientům a zákazníkům. Díky tomu je jejich komunikace rozdílná a jedinečná, i když dělají úplně stejnou věc. Všimni si: výrobci sladké hnědé vody. Jinak komunikuje ke svým lidem Coca-Cola. Je to produkt pro každého. Každý pozná siluetu láhve. Kofola je velmi vesele vykomunikovaná značka (já nemusím, já už ji vidím). Nebo si vem rozdíl mezi Dove a Niveou. Jedna z nich je také pro všechny. V reklamních kampaních má ženy staré, mladé, tenké, silné, různých barev pleti. A druhá komunikuje absolutní péči o tvou pokožku. Ano, pro všechny je Dove a pečovatelská je Nivea.
A poslední příklad. Automobily. Je to prostě auto. Čtyři kola, motor, stěrače, světlomety, jede to. Jedna značka, tedy Volvo, má reklamní kampaně velmi luxusní, a hlavně pečující a bezpečné značky. BMW komunikuje, že je jako hrdina z akčních filmů v auto motive. Volkswagen, respektive Škodovka je pro každého jednoho na planetě Zemi.
U podnikatelů brandové archetypy jsou poněkud přehlíženy.
Myslím si, že právě nadešla ta doba tento fakt přehodnotit.
Vzhledem k velkému přetlaku zejména v online prostředí. Online se rok co rok mění. A to, co fungovalo před pár měsíci, dnes už není možné.
Historie onlinu za posledních pět let:
Nejdříve všichni přetransformovávali off do online. Umíš pěstovat ředkvičky? OK! Napiš o tom e-book. O pár měsíců později už to nefungovalo. Byla poptávka po užším vyprofilování expertízy. Pouhý návod na ředkvičky už netáhl. Najednou vznikla potřeba něčeho hlubšího, například jak odradit slimáky od toho, aby mi sežrali moje ředkvičky.
Další rok byly in slogany typu: vstup do své síly nebo nabízím transformaci a věnuji se zdraví či kráse. Chvíli ještě fungovalo, když jsi individuální konzultaci nabízela se vší ryze osobní a jedinečnou péči. Potom i toto bylo klienty vyhodnoceno jako kecy a do módy přišla autenticita.
Ale co teď? V tom přetlaku už ani ta nestačí.
Mám to! Nabízím ti JEDINEČNOST!
Tvou esenci tvé osobní značky vytvořenou tvými hodnotami, tvou expertízou, prostředky, které ti k tomu pomáhají a jako koření navrch brandový archetyp. Jen tak docílíš toho, že i když budeš dělat totéž jako ten vedle, bude to jiné. Bude to tvoje a jedinečné.
Takže už chápeš, co jsou brandové archetypy? Je jich dvanáct. Jak je zařadit do tvé prezentace a jak je použít v praxi, to ti mohu ukázat na některém ze svých workshopu, kurzů, konzultací. (Napiš mi mail, jestli tě to zaujalo.)
Ale jak jsem je využila já?
Jak už jsem řekla. Komunikovala jsem hlavně jako Rebel. Takže jsem velmi ráda šla proti pravidlům nebo jsem ukazovala nesmysly lidem. A aby to bylo kousnutelné, bylo to zabaleno to vtipu. Víš co, čekat za drzost bombičku pod židličkou, to nechceš.
Rebel mě přestal bavit. Raději se budu vyjadřovat Šaškem, ostatně jako vždy a stále a k tomu trochu ústy Objevitele. Moc mě baví ukazovat na nové možnosti. A ukazovat lidem, že je fajn žít a užívat si.
Nemusím dělat zásadní rebranding, protože Objevitel je takový lehce vyhořelý Rebel, který sundal koženou bundu, rozčesal číro, oblékl si barevné oblečení a s Piňa Coladou se uvelebil v plážovém baru. Objevovat a ukazovat lidem jiný úhel pohledu nepřestal. Ale nedělá to už tak na dřeň a sílu, ale víc si užívá dobrodružství a života. Humor a glosy. Tedy na Šaškovi, na tom se nic nemění. Šašek na dovolené. To by také mohl být dobrý archetyp, ne?
Takže seznamme se:
Jsem Vlasta, jsem Antoška. Objevitel a Šašek.
Stále je můj pracovní nástroj slovo. Pomáhám podnikatelům vyprávět příběh jejich brandu. Nebo vyprávět/psát příběhy pro radost. A k tomu navíc jsem se stala ambasadorem Super polepky SuperPatch. Jak říkám, prostě nové možnosti.
Chceš informace o čemkoliv, co jsi právě četl/a? Napiš mi vlasta@antoska.cz