Vyprávění příběhů pro radost vs. prodejní texty

Tvůj příběh prodává

Tuto frázi jste už ode mě slyšeli mnohokrát. Ale víte, proč právě příběh prodává? Jedním z důvodů je zařaditelnost vyprávění do kontextu s něčím. Nejde jen o holý fakt, ale o celistvou informaci spojenou s konkrétní věcí. Díky tomu si ji víc zapamatujete. Ale úplně nejvíce jde o EMOCE. Příběh a emoce jdou spolu ruku v ruce.

Proto také Storytelling (vyprávění příběhů) je v zahraničí velmi vyhledávaný marketingový nástroj.

Jak funguje mozek?

Proč právě emoce jsou tak důležité? Jde o samotné fungování mozku. Postup toho, jak se zapojují jednotlivé fáze mozku do akce. Nebudu vás tím unavovat a pokusím se to zjednodušit, co nejvíce to jde.  

Potkáme novou situaci. Co na ni náš mozek? Vyhodnocuje ji v následujícím pořadí:

  1. Jsem v bezpečí? Ano/ne. Ne. Jdu pryč. Ano. Pokročím ke kroku 2 a zkoumám dál.
  2. Emoce. Co cítím? Líbí se mi to nebo ne. Ne. Jdu pryč. Ano. Nechám se unést emocemi. Jsem nadšená.
  3. A až teď přijdou na řadu fakta. Pokud je potřebuji.

Takto fungujeme naprosto ve všem. Proto se toto promítá i do nákupního chování. Je proto běžné, že když svého klienta nadchnete, prodáte mu pouze přes emoce (v bodu 2). Stačí nadšení a to, že je mu s vámi bylo dobře a vyřešili jste jeho problém. A také proto se velmi často děje to, že pokud vám klient v této fázi poodejde pryč, třeba řešit s manželem investici do vašeho produktu, tak máte problém. Manžel nebyl obklopen emocemi, a rovnou přejde do bodu tři – fakta. A vy musíte o něco obtížněji argumentovat.

Emoce ano, ale metafory jsou zakázány

V tvůrčím vyprávění se můžete s příběhem docela vyřádit. Nejen žánrem, ale i použitím různých přirovnání a metafor. Fantazii se meze nekladou. Když však píšete prodejní text, vyjadřujte se jasně a k věci. A co nejjednodušeji. Váš ideální klient musí dostat jasnou informaci. Proto se kroťte při psaní titulků, nadpisů, předmětů mailů, názvů produktů a podobně. Tady opravdu příliš kreativity škodí.

Sama s tím mám někdy problém a musím se kreativně krotit, aby mi mí lidé rozuměli.                                                                                                                                                                            

Příklady ke srovnání (vhodné jako název povídky, knížky, filmu / stejné téma, ale prodejní titulek):

Léto s kovbojem / Zážitkový pobyt na westernovém ranči

Na samotě u lesa / Jak si zařídit ekologický dům mimo civilizaci

Návrat do budoucnosti / Na co myslet při vybavování domácnosti chytrými technologiemi, které vám pomáhají

Slunce, seno, jahody / Letní pobyty v přírodě pro děti od 5 let

Jako na Wall Street – peníze nikdy nespí / Jak investovat do akcií bez rizika a vydělat tak dvojnásobek vkladu

Kde příběh prodává?

Úplně všude. Vyprávět můžete příběh svého brandu nebo svůj na webu, na sociálních sítích, v prezentaci. Prostě kdykoliv a kdekoliv potřebujete.

Jak vyprávět příběh, který prodává na sociálních sítích se můžete dozvědět v mých kurzech nebo konzultacích. Informace najdete na antoska.cz

Jsem vypravěčka příběhů. Slovo je můj pracovní nástroj. Díky mému programu Tvůj příběh prodává tě provedu tajemstvím příběhu a emocí. Příběh je mocný - prodává, získává klienty, plní sny.